Thursday 7 April 2016

Keistimewaan Budaya

PAKAIAN

Secara tradisional, pakaian masyarakat Afghanistan biasanya dihiasi dengan rekaan yang indah dan menampilkan pelbagai warna. Namun, syariat Islam menetapkan norma-norma yang ketat tentang cara berpakaian mereka. Para lelaki biasanya akan memakai salwar-kameez manakala kaum perempuan akan mengenakan burqa. 










MAKANAN

Hasil pertanian utama Afghanistan antaranya ialah gandum, jagung, barli dan beras. Rempah ratus seperti kunyit, ketumbar, buah pelaga, lada hitam dan pudina merupakan hasil bumi dan menjadi sebahagian daripada masakan utama mereka. Pelbagai jenis makanan Afghanistan antaranya ialah shorba (sup), koftas (sejenis bakso), dan qabuli Palao. Negara ini juga dikenali sebagai pengeluar anggur dan buah-buahan kering.


                                                                      QABULI PALAO
                             
                                                                 
                                                                         SHORBA




                                                                           KOFTAS

PERAYAAN

Warga Afghanistan memiliki tradisi untuk merayakn Nawroz iaitu perayaan tahun baru dalam kalendar Persia. Pada tahun 2016, Tahun Baru Persia 1395 jatuh pada minggu (20/3). Perayaan besar tersebut diikuti oleh ribuan manusia dari segenap lapisan masyarakat. Perayaan ini diselenggarakan di wilayah suci Mazar-e-Sakhi, di Kota Mazar-e-Sharif, Afghanistan. Mereka juga menyambut Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha sepertimana masyarakat Malaysia.






No comments:

Post a Comment